Ancient Taoism in Contemporary

Management Training & Martial Art

MARTRIX ORG.

Get your feeling working!

Illustraties Rinus Schulz

Staande Zen meditatie

Ritsuzen – Zhan zhuang


Een van de eerste dingen die Sawai sensei mij in 1975 m.b.t. Ritsuzen uitlegde was: “Als je dertig jaar staat dan voel je Het.” 

Een hele abstracte uitleg van wat hij noemde Ki of interne kracht, gelukkig had ik hem zien bewegen en kon ik mij er wel een voorstelling van maken waarom “Het” zo waardevol is. 

Later begreep ik dat ik dertig jaar in de Taoïstisch context moest zien, het drukt een periode van intensieve training over een lange tijdspanne uit.

Ik zal proberen Ritsuzen - de staande Zen meditatie beknopt weer te geven, staan zoals ik het zelf geleerd en eigen gemaakt heb. Natuurlijk bestaan er vele variaties in de uitvoering van Ritsuzen.

Maar eerst nog even een essentiële uitspraak van Sawai sensei: 

“Het maakt niet uit of je Ki duizend keer uitgelegd hoort worden, je zult het nooit begrijpen op basis van de uitleg alleen. Het is iets dat je je op eigen kracht meester moet maken .”

Zen staan: omarm de boom houding

Je staat met je voeten schouder breedte en je tenen wijzen op een natuurlijke manier een beetje naar buiten. Benen lichtelijk gebogen met de knieën een beetje naar binnen gericht. 

Je lichaamsgewicht plaats je een beetje op de voorkant van je voeten. Beeld je in dat je en velletje papier onder je hielen kunt schuiven. Deze gewichtsverdeling geeft je het gevoel dat je wilt bewegen, maar dat je je beweging inhoudt, dit maakt de oefening dynamisch. 

Houdt je rug en nek recht, kin in alsof je een klein balletje vast klemt. Je hoofd voelt alsof je aan een draad iets omhoog getrokken wordt.

Breng langzaam je armen om hoog tot ze in horizontale positie met je schouders zijn. Buig nu je armen zo dat het lijkt alsof je een boom omarmt. Er is twee vuisten afstand tussen je handen en houdt de handpalmen naar je lichaam gericht. Vul je handen in met kracht maar houdt ze lichtjes ontspannen alsof je wattenbolletjes tussen je vingers hebt. Je wijsvingers (dikke darm meridiaan) wijzen naar elkaar en je duimen (Long meridiaan) wijzen een beetje omhoog.

Zeventig % van je aandacht richt je op vasthouden, en dertig % op schragen, vasthouden en weerstand bieden, we werken altijd met tegenwerkende krachten. 

Belangrijk is dat je ontspannen bent maar niet slap en veerkrachtig maar niet stijf.

Met het beoefenen van Ritsuzen ontwikkelt de 'holistische kracht' 'kongen ryoku' in het Japans en 'hun 'yuan li in het Chinees. 

De 'holistische kracht' houdt in dat je in 6 richtingen van kracht uitstraalt en vanuit zes richtingen kracht ontvangt. Bij het ontwikkelen van de 'holistische kracht' gebruik je slechts 30% van je inspanning voor vast houden van je positie en het omhoog houden van je armen, de andere 70% is de visualisatie. In het begin, is de visualisatie hoofdzakelijk gericht op het vinden van een mentale plek om te relaxen. Dit neemt vaak wat tijd in beslag maar is een vruchtbare oefening op zich.

Meer over uitleg over de zes richtingen van kracht, de tegenwerkende kracht en visualisaties op de volgende pagina. 


Ruim vijftig jaar later


Zelf sta ik nu zo'n vijftig jaar Ritsuzen, wat heeft 'Het' mij zoal gebracht?

Buiten een gezonde dosis levens energie, heeft het me vooral Heelheid gebracht.

Een gevoel van eenheid met de essentie van het leven, een holistische kracht die meer is dan de som van de individuele onderdelen. 




Wij promoten het om Ritsuzen zoveel mogelijk in de vrije natuur te doen. Trainen in het bos geniet onze voorkeur, maar een mooie plek bij een meer of aan het strand is natuurlijk ook prima.

Ritsuzen kan als dynamische meditatie oefening zowel staand, zittend en liggend gedaan worden.

© MartriX org. 2002-2023

Illustraties Rinus Schulz

Last modified 

April 2024

This website makes use of cookies. Please see our privacy policy for details.

Deny

OK